پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی چیست؟

تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی

از مهم ترین مراحل برای راه اندازی وب سایت خرید هاست و سرور می باشد. در این مورد گزینه های مختلفی پیش روی شما است، که در صورت نداشتن اطلاعات کافی در مورد آن ها کار برایتان سخت می شود. به این منظور شما با دو نوع هاست اشتراکی و اختصاصی مواجه می شوید، که باید در مورد هر کدام از آن ها، تفاوت ها، ویژگی ها، نقاط مثبت و منفی آن ها بدانید. به همین علت در این مقاله به بررسی تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی و معرفی آن ها می پردازیم:

تفاوت هاست اشتراکی با اختصاصی

هاست اشتراکی چیست؟

برای توضیح تفاوت هاست اشتراکی با اختصاصی، شناخت هر کدام اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل در ابتدا توضیح مختصری در مورد آن ها می دهیم. هاست اشتراکی از ارزان ترین و پرطرفدارترین انواع سرور و خدمات میزبانی وب می باشد. در این مدل هاست چندین وبسایت بر روی یک سرور نصب می شود و به همین دلیل قیمت مناسبی دارد، زیرا به این صورت هزینه یک هاست بین کاربران و چندین سایت تقسیم می شود. ولی توجه داشته باشید که در این مورد تنها منابع سخت افزاری به اشتراک گذاشته می شود و کاربران فضایی کاملا جدا از هم دارند. برای شناخت بهتر و کامل تر هاست اشتراکی می توانید مقاله هاست اشتراکی چیست؟ را مطالعه کنید.

تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی در امنیت

هاست اختصاصی چیست؟

در هاست اختصاصی، یک سرور به صورت کامل برای یک سایت مشخص اختصاصی شده است. مهم ترین تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی سرعت می باشد. در این نوع هاست، سرعت سایت بسیار بالاتر از هاست اشتراکی است، زیرا کاربردی به جز سایت مشخصی که روی سرور قرار دارد، بر روی سرور نصب نشده است. همچنین، امنیت در هاست اختصاصی نیز بسیار بالاست، زیرا هیچ سایت دیگری روی همان سرور نیست و به همین دلیل احتمال اختلال و سایر مشکلات امنیتی کمتر است. هاست اختصاصی در مقایسه با هاست اشتراکی قیمت بالاتری نیز دارد. البته توجه داشته باشید در مورد هاست قیمت ارائه دهندگان مختلف با هم متفاوت است. شما می توانید برای خرید سرور با مناسب ترین قیمت به وبسایت سرور سوییچ مراجعه کنید.

تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

تفاوت هاست اشتراکی با هاست اختصاصی

همان طور که گفتیم هاست اختصاصی (Dedicated Hosting) و هاست اشتراکی (Shared Hosting)  دو نوع هاست متداول در بازار هاستینگ هستند، که از لحاظ کاربری و قابلیت ها، تفاوت های مختلفی با هم دارند. در این قسمت به بررسی تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی می پردازیم:

تفاوت هاست اشتراکی با اختصاصی از نظر عملکرد سرور

در هاست اشتراکی، تعداد زیادی سایت برای استفاده از منابع سرور به یکدیگر وابسته هستند و با این حال، پهنای باند و حافظه ‌ی سرور به سایر سایت‌ ها نیز تقسیم شده است. به همین دلیل، هاست اشتراکی ممکن است در برخی موارد با محدودیت ها و مشکلات کنار بیاید. در هاست اختصاصی، سرور کاملاً به سایت شما تخصیص داده می ‌شود و منابع سرور، مانند پهنای باند، حافظه و پردازنده، تنها به سایت شما اختصاص داده می‌شود. این مسئله باعث می‌شود تا هاست اختصاصی بسیار سریع و پایدار باشد.

تفاوت قیمت هاست اشتراکی و اختصاصی

مهم ترین تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی که در تصمیم گیری افراد برای انتخاب بین آن ها بسیار تاثیر می گذارد، قیمت آن ها می باشد. قیمت هاست اشتراکی به دلیل اینکه تعداد بیشتری سایت از یک سرور استفاده می ‌کنند، کمتر از هاست اختصاصی می باشد. در هاست اختصاصی، شما به صورت انحصاری از منابع سرور استفاده می ‌کنید، به همین دلیل قیمت آن بسیار بالاتر از هاست اشتراکی است. البته توجه داشته باشید، که هر دو سرویس میزبانی سطوح قیمتی مختلفی بر اساس امکاناتی که در اختیار کاربر قرار می دهند، دارند. برای خرید سرور برای سایت توصیه می شود، ابتدا میزان کاربران سایت خود و همچنین منابعی که نیاز دارید، را در نظر بگیرید و در صورتی که هاست اشتراکی برای شما کافی بود، اقدام به خرید آن کنید.

تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی در امنیت

امنیت، دیگر تفاوت هاست اشتراکی با هاست اختصاصی می باشد. در هاست اشتراکی، به دلیل استفاده از یک آدرس IP، امنیت کمتری نسبت به هاست اختصاصی دارد. در هاست اختصاصی، آدرس IP مخصوص شما برای استفاده قرار می ‌گیرد و باعث افزایش امنیت سایت شما می ‌شود.

قابلیت اختصاصی در تفاوت هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

قابلیت های هاست اشتراکی و اختصاصی با هم متفاوت هستند. در هاست اختصاصی، شما می ‌توانید به طور کامل کنترل کنید که کدام نرم‌ افزارها، ابزارها و سیستم عامل را روی سرور خود نصب کنید. به عنوان مثال، شما می ‌توانید سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنید و به دلیل دسترسی کامل به سرور، می‌توانید از خط فرمان به عنوان مدیریت سرور استفاده کنید. این قابلیت در هاست اشتراکی وجود ندارد و شما نمی ‌توانید به طور کامل کنترل کنید، کدام نرم‌ افزارها و ابزارها بر روی سرور نصب شود.

در هاست اختصاصی، شما می ‌توانید به طور اختصاصی برای نیازهای خود بانک اطلاعاتی، پست الکترونیکی، سرور وب و غیره را تنظیم کنید. با این حال، در هاست اشتراکی، این قابلیت به طور کامل برای شما فراهم نیست و شما می ‌توانید تنها از پلتفرم هاستینگ ارائه شده استفاده کنید. همچنین شما می ‌توانید به طور کامل کنترل کنید، که کدام سرویس ‌ها و برنامه‌ هایی در پس زمینه سرور اجرا شوند و آن ‌ها را پیکربندی کنید. با این حال، در هاست اشتراکی، این قابلیت به طور کامل در دسترس شما نیست و برنامه ‌های پیش ‌فرض هاستینگ برای اجرا در پس ‌زمینه استفاده می ‌شوند.

به طور کلی، هاست اختصاصی برای کسانی که نیازمندی‌های خاص و کنترل کاملی بر روی سرور دارند مناسب است، در حالی که هاست اشتراکی برای سایت‌ های کوچک تر و کسانی که نیازی به کنترل کامل بر روی سرور ندارند، مناسب می باشد.

تفاوت هاست اشتراکی با هاست اختصاصی

کلام پایانی

پیشرفت تکنولوژی در حوزه هاستینگ، امکانات بیشتری را برای کاربران فراهم کرده است. در حال حاضر، می ‌توانیم هاست را به دو دسته اختصاصی و اشتراکی تقسیم بندی کنیم. تفاوت هاست اشتراکی با اختصاصی برای انتخاب سرور مناسب بسیار مهم است. هاست اختصاصی، سرویسی است که در آن یک سرور کاملاً به صورت اختصاصی به یک کاربر واگذار می ‌شود و کاربر می ‌تواند کنترل کاملی بر روی سرور خود داشته باشد. این نوع هاستینگ، برای وب ‌سایت ‌هایی با حجم داده بالا، بازدید بالا و نیاز به سرعت و امنیت بیشتر مناسب است.

در مقابل، هاست اشتراکی، سرویسی است که در آن چندین کاربر به صورت همزمان از یک سرور استفاده می‌کنند. همچنین، امکانات این نوع هاستینگ به صورت پیش‌ فرض تنظیم شده ‌اند و کاربر نمی‌ تواند تغییراتی را در تنظیمات این سرویس ایجاد کند. هاست اشتراکی، برای وب ‌سایت ‌هایی با حجم داده کم و ترافیک کم مناسب است.

با توجه به این توضیحات، می ‌توانیم به این نتیجه برسیم که هاست اختصاصی و هاست اشتراکی، هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و بسته به نیاز کاربر، باید انتخاب شوند. به طور کلی بر اساس تفاوت هاست اشتراکی با هاست اختصاصی که گفتیم، هاست اشتراکی برای سایت‌ هایی مناسب است، که در حال راه اندازی هستند و یا ترافیک کمی دارند؛ در حالی که هاست اختصاصی برای سایت‌هایی که ترافیک بالایی دارند و یا به دلیل نیاز به امنیت بالا به آن‌ ها نیاز دارند، مناسب است.

وبسایت سرور سوییچ ارائه دهنده انواع هاست با بهترین امکانات و قیمت می باشد. در صورت نیاز به دریافت مشاوره در مورد خرید سرور مجازی، اختصاصی و .. می توانید با مشاوران و متخصصان تیم ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم