پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

راهنمای انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور – قسمت اول

راهنمای انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور

هارد دیسک های بکار رفته در سرورها و کامپیوترهای شخصی تاثیر مستقیمی بر روی سرعت و کارایی سیستم دارند. در این مقاله قصد داریم با تکنولوژی HPE Server Drives که شامل هارد درایوهایی است که در سرورهای اچ پی قابل استفاده هستند آشنا شویم.  ببینیم که کدام یک برای اپلیکیشن‌های مورد نظر ما مناسب هستند.

توجه داشته باشید که یکی از وظایف بزرگ فروشندگان در قبال خریداران، مشاوره انتخاب بهترین نوع هارد درایو متناسب با حجم کاری و نوع نرم افزار های کاربردی خریدار بر روی سرور است.

از آنجا که معمولا هارد درایو ها دارای تنوع زیادی متناسب با کارایی آنها میباشد. لذا تنوع قیمتی زیادی هم با هم دارند که به طور مستقیم سهم قابل توجهی از بهای کلی سرور نهایی را شامل میشود. به همین دلیل انتخاب بهترین کانفیگ هارد درایو دارای اهمیت زیادی است.

در بسیاری از موارد مشتریان هزینه های بسیار زیادی با توجه به نوع کاربرد سرور برای هارد درایو های پرسرعت و پرحجم می پردازند که در عمل با توجه به کارایی سرور عملا نیاز به این هارد های گران قیمت ندارند.

در ادامه به ذکر چند نمونه از مواردی که در انتخاب هارد دیسک مورد اهمیت است می پردازیم:

  1. حجم کاری (Enterprise (performance optimized:

HDDهای انترپرایزی یعنی SAS 15K & 10K و هارد های SSD می‌توانند بالاترین سطح از کارایی و قابلیت اطمینان را برای اپلیکیشن‌های mission-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

  1. حجم کاری (Midline (capacity optimized:

HDDهای Midline یعنی SAS/SATA 7.2K می‌توانند ظرفیت، کارایی و قابلیت اطمینان بالایی را برای اپلیکیشن‌های business-critical و I/O-intensive فراهم کنند.

  1. حجم کاری Entry:

HDDهای Entry برای اپلیکیشن‌های non-critical مناسبند که ظرفیت بالایی را با کمترین هزینه به ازای هر گیگابایت فراهم می‌کنند.

 

عموما هارد دیسک ها بر اساس سرعت به ترتیب زیر هستند:

1- SSD Drives ( 6G or 12G )

2- SAS 15k ( 6G or 12G )

3- SAS 10k ( 6G or 12G )

4- SATA 7.2k (6G or 12G)

5- SATA 5.4k

بر اساس ترتیب بالا بهای هارد درایو ها از بالا به پایین کاهش پیدا میکند ( بدون در نظر گرفتن حجم دیسک)

بنابراین انتخاب نوع هارد دیسک باید حتما بر اساس نوع نرم افزار کاربردی سرور مورد استفاده قرار گیرد.

برای مثال اگر از دیتابیس های با سرعت بالا در حجم و درخواست استفاده میکنید. هارد های SSD , SAS 10k and 15k بهترین عملکرد را برای شما فراهم می آورد.

اگر از سرور برای ذخیره و بازیابی اطلاعات با حجم زیاد و دسترسی معمولی استفاده میکنید( مانند ذخیره فیلم، تصاویر، و فایل های رسانه ) نیاز به هارد های گران قیمت و سرعت بالا ندارید. عموما هارد های SATA 7.2k و SATA 5.4k برای نیاز شما کافیست.

همانطور که در بالا ذکر شد بهتر است قبل از خرید سرور با فروشنده آن مشورت کنید تا مناسب ترین نوع هارد دیسک را بر اساس کاربر آن تهیه نمایید.

 

در مقاله های بعد با انواع دیگری از پارامتر های هارد درایو برای سرور آشنا خواهیم شد.

 

با ما همراه باشید…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم