پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

مهم ترین تفاوت هاست و سرور چیست؟

تفاوت هاست و سرور

تفاوت هاست و سرور را می ‌توان از لحاظ مختلفی بررسی نمود. اگر تصمیم دارید وب ‌سایتی راه ‌اندازی نمایید، اولین کاری که باید صورت گیرد، خرید هاست و یا سرور می باشد. با توجه به اینکه سرور و هاست به ‌جای یکدیگر استفاده می شوند، اما تفاوت هایی بین این دو وجود دارد و هر فرد براساس نیاز و کاربرد خود، خرید سرور و هاست خود را انجام می دهند. در این مقاله از سرور سوئیچ، می خواهیم به تفاوت هاست و سرور بپردازیم؛ البته قبل از بررسی های تفاوت هاست و سرور‌، هر ‌کدام را توضیح خواهیم داد. اگر می‌ خواهید تفاوت هاست و سرور را بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

سرور چیست؟

منظور از سرور، کامپیوتری فیزیکی می باشد که از آن برای میزبانی وب استفاده می ‌شود. در حقیقت، بیشتر سرور ها فرق خیلی زیادی با کامپیوتر های معمولی ندارند؛ اما معمولا سرور ها قوی تر از کامپیوتر های خانگی هستند. زمانی که سروری را از یکی از فروشندگان خدمات هاستینگ می‌ خرید‌، شما ادمین سرور شده اید و منابع سرور شامل سی پی یو، پهنای باند، رم و غیره کاملا در‌اختیار شما قرار می گیرد.

هاست چیست؟

تا این بخش از مقاله گفته شد که سرور چیست و انواع آن کدام‌ است. در‌ ادامه توضیح خواهیم داد که هاست چیست و تفاوت هاست و سرور چیست؟ در ‌صورتی‌ که در سرور فیزیکی می توان کاربران را با دسترسی محدود تعریف کرد، می ‌توان هر حساب کاربری را مجزا به متقاضیان خدمات هاستینگ عرضه نمود.

به هر‌ یک از این حساب ‌کاربری یک هاست گفته می شود که دسترسی محدودی به منابع سرور داشته و باید آن ‌را با هاست‌ همسایه شریک شوند. هاست را می ‌توان اساسی ‌ترین و ساده ترین نوع خدمات هاستینگ دانست که برای وب ‌سایت های کم بازدید مورد استفاده قرار می گیرد که به پهنای باند و توان پردازش زیادی احتیاج ندارند.

تفاوت هاست و سرور چیست؟

اساسی ترین تفاوت هاست و سرور در دسترسی آن‌ ها می باشد. وقتی که سرور مورد نظر خود را خریداری می کنید (خرید سرور اختصاصی یا خرید سرور ابری یا خرید سرور مجازی)، دسترسی ادمین سرور به شما داده می‌ شود و از تمامی منابع سرور خریداری شده می ‌توانید با توجه به نیاز خود استفاده نمایید. در عین حال زمانی که هاست می ‌خرید، تنها یک دسترسی کاربر به شما داده شده که بااستفاده از کنترل پنل می‌ توانید به هاست خریداری شده وارد شوید و کار های مورد نظرتان مانند ساخت وب سایت، نصب سیستم مدیریت محتوا را انجام دهید.

فرق هاست و سرور

 فرق هاست و سرور ازنظر دسترسی به منابع

همانطور که بالا اشاره شد وقتی که سرور می‌ خرید، همه ی منابع سرور مثل سی پی یو، رم، پهنای باند و… کاملا در‌ اختیار شما قرار می گیرد؛ اما وقتی که هاستی خریداری می کنید، باید از منابعی استفاده شود که بتوان آن را با هاست‌ های دیگر به ‌اشتراک بگذارید.

فرق هاست و سرور از نظر سیستم‌ عامل و کنترل پنل

هاست و سرور از لحاظ سیستم ‌عاملی تفاوتی با یکدیگر نداشته و باتوجه به نیاز خود روی سرور خریداری شده می ‌توانید سیستم ‌عامل ویندوز و یا لینوکس را نصب کنید. باید گفت که شما می ‌توانید هاست ویندوز و یا لینوکس هم بخرید. در مورد کنترل پنل نیز می‌ توان از بین انواع مختلف کنترل پنل سازگار با سیستم ‌عامل، گزینه مورد نظر را روی سرور خود نصب نمایید و یا هاست مجهز به کنترل پنل مورد نظر تان را خریداری کنید. کنترل پنل‌ های شناخته شده عبارت هستند از:

سی پنل: معمولا از سی پنل برای اتصال هاست یا سرور مجهز به سیستم‌ عامل لینوکس کاربرد دارد. این کنترل پنل از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی نمی کند.

دایرکت ادمین: دایرکت ادمین هم مثل سی پنل فقط از سیستم ‌عامل لینوکس پشتیبانی می کند.

پلسک: پلسک برای هر دو نوع سیستم ‌عامل لینوکس و ویندوز موجود می باشد. با اینکه پلسک هم مثل سی پنل و دایرکت ادمین از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی کرده، این کنترل پنل تنها برای توزیع ‌دبیان و اوبونتو لینوکس دردسترس است.

البته، با خرید سرور امکان تغییر دادن سیستم ‌عامل به ورژن ‌های دیگر یا به سیستم ‌عامل ‌دیگر باتوجه به نوع سرویس‌ دهنده در پنل کاربری انجام می شود. هاست ‌با دسترسی محدود با یک سیستم‌ عامل ارائه می‌ گردد و نمی توان سیستم‌ عامل در آن‌ تغییر داد.

فرق هاست و سرور ازنظر انواع مختلف

فرق هاست و سرور ازنظر انواع مختلف

سرور ها از لحاظ کاربرد، موقعیت مکانی و منابع مشترک انواع متفاوتی دارد. البته از لحاظ منابع سرور ها دسته ‌بندی ‌های مانند سرور مجازی، سرور هایبرید، سرور ماکرو، سرور ابری، سرور برمتال، سرور اختصاصی و غیره دارند. براساس کاربردهای سرور ها به اپلیکیشن سرور، وب سرور، ایمیل سرور، پروکسی سرور، گیم سرور، فایل سرور، سرور پلتفرم، دیتابیس سرور، سرور ارتباطی و غیره شناخته شده اند. همچنین، از جهت موقعیت جغرافیایی هم در دو دسته بندی سرور های ایران و سرور های خارج جای دارند. البته هاست هم از لحاظ موقعیت جغرافیایی و منابع دسته بندی ‌مختلف دارد. و از نظر موقعیت جغرافیایی به هاست ایرانی و هاست خارجی تقسیم‌ بندی می‌ گردد. از جهت اشتراک گذاری منابع هم انواع مختلفی مثل هاست اختصاصی، هاست اشتراکی، هاست پربازدید، هاست ابری، هاست سرعت بالا، هاست دانلودی، هاست نامحدود، نمایندگی هاست، هاست ایمیل و غیره دارد.

فرق هاست و سرور ازنظر کاربرد

از دیگر تفاوت هاست و سرور در کاربرد مختلف آنها می باشد. سرور ها کاربرد هایی فراتر از میزبانی وب ‌سایت ‌دارند و از آن‌ ها برای ایجاد پروکسی به عنوان واسطه‌ ای بین کلاینت‌ و سرور، به‌ منظور پایگاه داده و بکاپ سرور، میزبانی بازی‌ مجازی، فعالیت در بازار مالی، میزبانی وب سایت و به ‌اشتراک‌گذاری فایل ها میتوان استفاده نمود. این در صورتی است که کاربرد های اصلی هاست برای میزبانی وب‌ سایت‌ است. البته، در‌ حالیکه سرور میتواند میزبانی تعداد زیادی وب ‌سایت باشد، معمولا هر هاست تنها از یک وب‌ سایت میزبانی می کند.

فرق هاست و سرور ازنظر امنیت

فرق هاست و سرور ازنظر امنیت

با خرید سرور یک کامپیوتر سرور به صورت اختصاصی در‌ اختیار شما است که از آن می‌ توانید برای کاربرد های مختلف استفاده نمایید. وقتی سروری را خریداری می کنید، شما ادمین آن سرور شد و اختیار کامل آن را در‌ دست داشته؛ اما با خرید هاست، تنها دسترسی کاربر داشته که کنترل ‌محدودی دارد. علاوه بر این، تعداد زیادی هاست روی یک سرور قرار دارد و در قسمت زیادی از منابع سرور با یکدیگر شریک بوده و اگر کاربران یکی از هاست‌ همسایه شما هکر باشد، میتواند خطری برای هاست شما و اطلاعات ذخیره‌ شده روی آن به حساب می آید. این در صورتی است که با خرید سرور کل منابع آن در‌ دسترس شما قرار می گیرد. از ‌آنجا‌ که با خرید سرور  ادمین سرور می شوید و منابع سرور کاملا در ‌اختیار شما قرار می گیرد، امنیت سرور بسیار بیشتر از امنیت هاست می باشد.

فرق هاست و سرور از نظر روش اتصالات و دسترسی به منابع

کلاینت ‌برای متصل شدن به هاست نیاز به اینترنت دارد؛ ولی برای متصل شدن به سرور هم از طریق اینترنت و هم از طریق شبکه محلی (LAN) امکانپذیر می باشد. برای اتصال به انواع مختلف سرور مانند سرور های مجازی، سرور های اختصاصی و غیره با دسترسی کامل Administrator یا Root باتوجه به نوع سیستم ‌عامل لینوکس و ویندوز میتواند‌ از منابع سرور خود بهره مند شود. این در صورتی است که دسترسی به هاست محدودیت دارد و با دسترسی سطح کاربران با کمک کنترل‌ پنل‌ سی پنل، دایرکت‌ ادمین یا پلسک به منابع هاست دسترسی پیدا می کند.

اتصال به سرور ها با از طریق سیستم‌ عامل لینوکس و ویندوز فرق دارد. برای متصل شدن به سرور لینوکس می توان با دسترسی کامل روت پروتکل امن SSH یا همان (Secure Shell) و نرم ‌افزاری مثلPutty  به سرور لینوکسی خود متصل گردد. برای اتصال به سروری که براساس سیستم‌ عامل ویندوز است، امکان دسترسی به سرور ویندوزی با دسترسی کامل ادمین با استفاده از پروتکل Remote Desktop Protocol و یا همان RDP و نرم ‌افزار پیش‌ فرض ویندوز Remote Desktop Connection فراهم می‌ گردد. در هاست هم می‌ توانید با دسترسی کاربران از طریق نام کاربری و رمز عبور دریافتی از سرویس‌دهنده در کنترل‌ پنل به سرویس میزبانی وب خود متصل شوید.

تفاوت هاست و vps

جمع‌ بندی

تا این بخش از مقاله تفاوت هاست و vps توضیح داده شد. اگر می خواهید وب‌ سایتی معمولی مثل وبلاگ و یا کسب ‌و کار اینترنتی راه‌ اندازی نمایید و ترافیک وب‌ سایت شما زیاد نباشد، هاست برای شما کفایت می کند. در عین حال، اگر قصد دارید پایگاه داده و پروکسی داشته باشید و یا سرویس میزبانی بازی و فایل سرور احتیاج دارید و می خواهید وب ‌سایتی اساسی و مهم برای شرکتی بزرگ راه اندازی نمایید، سرور برای شما خیلی مناسب‌ می باشد.

تفاوت هاست و vps در مورد دسترسی، اشتراک گذاری منابع، سیستم عامل، موقعیت و غیره وجود دارد. با شناخت تفاوت هاست و vps میتوانید بهترین سرویس را برای کسب ‌وکار خود انتخاب نمایید. بنابراین اگر قصد خرید سرور دارید، باید نوع سرور و هاست مناسب با نیاز خود را بشناسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم