پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

سیر تا پیاز فضای اشتراک میزبانی وب(قسمت دوم)

در قسمت اول مقاله بطور خلاصه از فضای اشتراکی وب، ویژگی ها و مفاهیم آن صحبت کردیم. در این قسمت قصد داریم بصورت فنی تر وارد قضیه شویم.

وقتی هاستی را به جهت راه اندازی یک وبسایت که به زبان های مرسوم برنامه نویسی وب مانند پی اچ پی یا ای اس پی نوشته است را خریداری می کنید، نیازمند یک سری ویژگی ها و ابزار ها به جهت مدیریت و شخصی سازی فضای هاست خود هستید که در ادامه به آن ها اشاره میکنیم.

بخش Files:

file manager: در این قسمت میتوانید فایل های روی فضای هاست خود را بطور کامل مدیریت، آپلود و دانلود، ایجاد و ویرایش فایل، تغییرات در حق دسترسی (permission) و گذاشتن پسورد روی فایل به جهت بالا بردن امنیت فایل های خاص و دیگر امکانات مربوطه.

نکته: اگر اولین بار است که وارد این محیط می شوید، فایل هایی که وجود دارد را حذف نکنید زیرا آنها فایل های سیستمی هاست و ابزار های نصب شده هستند و فضایی از هاست شما را به خود اشغال نمی کنند.

backup/restore: با استفاده از این گزینه شما قادر خواهید بود تا از وبسایت و تمامی فایل های روی هاست خود، ایمیل ها و پایگاه های داده(SQL) درخواست گرفتن نسخه پشتیبان را صادر کرده و آن را دانلود کنید.همچنین هر زمان می توانید بکاپ خود را روی هاست برگردانید.

FTP: با استفاده از این ابزار می توانید یک حساب دسترسی ایجاد کرده و فایل های خود را به راحتی به داخل فضای هاست توسط نرم افزار های رایج FTP در تمام سیستم عامل ها ارسال و دریافت  کنید.

Git control version: این ابزار جدید و کاربردی به جهت نظم و دقت بیشتر روی پروژه ها و وبسایت هایی است که توسعه دهندگان آن به مفوم گیت و کنترل ورژن تسلط کافی دارند و از آن بهره می برند نصب شده. با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود روی هاست خود تمام امکانات مخازن پروژه ها را داشته باشید تا هر زمان تغییرات اعمال شده توسط برنامه نویس ها را اعمال و یا به حالت قبل برگردانید. برای اطلاع بیشتر از مفاهیم و امکانات گیت، آموزش های آن را در اینترنت خواهید یافت.

بخش Domains:

در مقاله قبل بمنظور توجه داشتن در انتخاب هاست مناسب و برآورد ویژگی های آن به پارک و ادد آن دامین اشاره کردیم و تفاوت آن را توضیح دادیم. در این قسمت به دیگر ابزار ها اشاره میکنیم.

زیردامنه (Sub domain): زیر دامنه ای است که به دامنه اصلی شما برای راه اندازی یک فضا یا سایت کامل را می دهد.بطور مثال دامنه شما test.com است میتوانیدshop.test.com افزوده و از آن استفاده کنید.

Site publisher: به کمک این ابزار می توانید یکی از قالب های ارائه شده را به جهت قالب پیش فرض و یا موقتی انتخاب کنید.

Redirect: میتوانید دامنه خود را بصورت موقتی و یا همیشگی به جایی دیگر منتقل کنید. به این صورت که اگر کاربر آدرس test.ir را وارد کرد به test.com یا هر دامنه یا زیر دامنه دیگری منتقل شود.

zone editor: این قسمت تنظیمات حساس و بنیادی یک دامنه است که میتوانید تمامی اعمال و نقش هایی که برای راه اندازی یک دامنه در وب اجرا و ایفا می کند که در مفاهیم و تنظیمات دی ان اس می گنجد را اضافه و یا ویرایش کنید. لازم به ذکر است که می توانید مسائل امنیتی بخصوصِ تحت دامنه ( DNSSEC) را در این بخش اعمال کنید. برای اطلاعات بیشتر برای دلایل اعمال و نحوه پیکربندی آن جستجو کنید.

بخش Databases:

این قسمت برای مدیریت پایگاه های داده از ایجاد در قسمت Wizard تا تغییرات مختلف بر روی دیتابیس ها توسط ابزار phpMyAdmin  قرار داده شده است.

بخش Email:

شما می توانید بر روی هر دامنه اضافه شده خود در هاست، باتوجه به محدودیت ها و امکانات هاست خریداری شده ایمیل با استاندارد های امنیتی بالا و ابزار هایی مثل تشخیص اسپم و ویروس، فیلتر کردن و لیست سیاه، ربات پاسخگوی خودکار، تقویم و مخاطبین را خواهید داشت.

بخش Security:

این بخش مخصوص مسائل امنیتی هاست و نکات اعمالی روی وبسایت است که به برخی از آنها اشاره میکنم.

SSL: گواهینامه امنیتی بر پایه پیچیده ترین روش های رمزنگاری است که روی هر سایت می توانید فعال کنید تا اطلاعات میان سایت شما و کاربرانتان امن تر ردوبدل شوند

بخش Metric:

اینجا محلی است برای مشاهده و تحلیل ترافیک ها و کاربرای که به وبسایت های روی هاست مراجعه کرده اند و پهنای باندی که صرف ارسال و دریافت خود استفاده کرده اند را ببینید.

بخش Software:

در این بخش می توانید تنظیمات نرم افزاری مربوط به ماژول های نصب شده روی هاست را پیکربندی کنید که در ادامه به نمونه ای از استفاده آن می پردازیم.

Multi php manager / php pear packages: نسخه اجرای زبان php در این گزینه که در پنل هاستینگ(سی پنل/پلسک/دایرکت ادمین) خود مشاهده می کنید، میتوانید نرم افزار اجرا کننده(مفسر) خود برای زبان را ازتغییر دهید. این تغییرات میتواند به لحاظ نسخه(php5 و یا php 7)، ماژول های مورد استفاده و یا محدودیت اعمال شده در مقدار حجم آپلود/دانلود، شخصی سازی و بهینه کنید.

نکته: برای شخصی های مختلف در این بخش شما نیازمند حق دسترسی از طرف شرکتی که از آن هاست خریداری کرده اید هستید؛ برخی از هاستینگ ها به منزله ی اعمال برخی مسائل امنیتی خود این قسمت را محدود کرده اند.لذا اگر حق دسترسی به تنظیمات خاص خود را نداشتید، با پشتیبانی آن تماس بگیرید.

بخش Advanced:

این بخش مربوط به دیگر ابزار ها و تنظیمات پیشرفته هاست شماست. مانند cron job که شما میتوانید در آن مشخص کنید که چه اسکریپت یا دستوری در چه روز یا روز هایی و ساعت خاصی اجرا شود.

بخش Performance:

تنظیمات مربوط به پروفایل هاست شما مانند پسورد هاست و ایمیل ها و یا تغییر قالب پنل هاست در این بخش قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم