پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

معرفی رم های DDR5 تا 2022 آغاز می شود

معرفی رم های DDR5 تا 2022 آغاز می شود

معرفی رم های DDR5 تا 2022 آغاز می شود

 

رمهای DDR5 که نسل پنجم حافظه‌های DDR و نسخه جدید SDRAM است، سرعتی دو برابر رم SD دارد. پهنای باند حافظه DDR  مشابه SD است اما رم DDR با فرکانس 100 مگاهرتز مانند حافظه ‌هایی با فرکانس 200 مگاهرتزی در خواندن و نوشتن داده‌ ها عمل می کند. بنابراین به دلیل عملکرد مناسب حافظه‌های DDR طراحان به فکر توسعه آن افتادند.

آن‌ها در رم‌های DDR2 سرعت انتقال داده‌ها را دو برابر کردند. به همین ترتیب در حافظه‌های   DDR3 و DDR4 سرعت انتقال داده‌ها را به مقدار بسیار زیادی افزایش دادند. حالا نوبت به نسل پنجم حافظه‌های DDR  یعنی ِDDR5 رسیده که سرعت بالاتر و مصرف انرژی کمتری نسبت به ماژول‌های DDR4 دارد.

سازمان استاندارد گذاری JEDEC، مشخصات رمهای DDR5 را در سپتامبر 2019 اعلام کرد. به نظر می رسد که از اوایل سال 2022 شاهد رشد چشمگیر رمهای DDR5 در کامپیوترهای شخصی خواهیم بود.

 

تاخیر در ادغام رمهای DDR5 با اینتل و AMD تا 2022

به علت محدودیت‌های هزینه BOM (فهرستی از مواد اولیه برای ساخت یا تولید محصول)، ادغام رمهای DDR5 با پردازنده‌های Intel و AMD کامپیوترهای شخصی تا سال 2022 به تعویق خواهد افتاد. بیشتر کامپیوترهای شخصی یا پی‌سی‌ها بر اساس پلتفرم اینتل هستند. با توجه به اینکه کاربران کامپیوتر نسبت به قیمت ابزارها بسیار حساس هستند و رمهای DDR5 در مقایسه با DDR4 در مراحل اولیه توزیع، قیمت بالاتری دارند، اینتل در پشتیبانی از این رم شتابزده عمل نمی کند. بنابراین اینتل قصد دارد پشتیبانی از DDR5 را تا اوایل 2022 به تعویق اندازد.

از سوی دیگر AMD رقیب اصلی اینتل، پشتیبانی از رمهای DDR5 را از اوایل سال 2022 آغاز خواهد کرد. بنابراین Intel و AMD به دلیل هزینه‌های BOM  نمی توانند تا سال 2022 از حافظه‌های DDR5 پشتیبانی کنند به این معنی که این رم جدید در سال 2020 و 2021 در مراحل توسعه و تایید محصول باقی خواهد ماند.

 

معرفی رم های DDR5 تا 2022 آغاز می شود

پیش بینی تولید انبوه پلتفرمهای سرور با پشتیبانی از رمهای DDR5 در 2022

اینتل تامین کننده پلتفرم اصلی در بازار سرور است. بازار سرور در مقایسه با بازار پی‌سی نسبت به هزینه‌ها کمتر حساس است. بنابراین اینتل سریعتر پلتفرم‌های سازگار با رمهای DDR5 را در بازار سرور معرفی خواهد کرد. شرکت اینتل انتظار دارد ابتدا محصولات سازگار با رمهای DDR5 را با پلتفرم خود Eagle Stream وارد بازار سرور کند. شرکت هوش بازار جهانی Trend Force، نیز امید دارد پلتفرم‌های اینتل را با پشتیبانی از DRAM سرور DDR5 به صورت انبوه تا سال 2022 تولید و با پلتفرم‌های موجود پشتیبانی کننده DDR4  جایگزین کند.

AMD رقیب اینتل همچنان از DDR4 حمایت خواهد کرد و بعید است تا زمان عرضه پلتفرم سرور Genoa از رمهای DDR5 پشتیبانی کند. پلتفرم Genoa در سال 2021 وارد مرحله آزمون خواهد شد و پیش بینی می شود در سال 2022 به صورت انبوه تولید شود. بنابراین پلتفرم‌های سرور AMD تا اوایل سال 2023 از DDR5 پشتیبانی نخواهند کرد.

 

احتمال پیشی گرفتن LPDDR5 از رمهای DDR5

تامین کننده‌های اصلی AP های گوشی‌های هوشمند، شرکت Qualcomm و Media Tek در مجموع نزدیک به ٪70 کل کالاهای ارسالی حاوی گوشی‌ های هوشمند را در این سال از آن خود کرده‌اند. شرکت Qualcomm،  865 Snapdragon، تراشه سازگار با LPDDR5 را در اوایل سال 2020 عرضه کرد، گرچه سری تراشه‌های پرچمدار 870 آینده از مموری LPDDR5 پشتیبانی خواهند کرد.

به عبارت دیگر، شرکت MediaTek از Qualcomm عقب تر است  زیرا تراشه‌های 5G با کیفیت از جمله Dimensity SoCs در حال حاضر تنها مموری  LPDDR4  را پشتیبانی می کنند. با وجود این، مدیاتک پیش بینی می‌کند که دو تراشه دیگر که هنوز نام آنها مشخص نیست عرضه می‌کند و جزء اولین‌ها در نمونه کارهای محصولاتش خواهد شد که از LPDDR5 پشتیبانی می کند؛ این تراشه ها احتمالا در بازار در 1H21 در دسترس قرار می گیرد.

به علت بازاریابی استراتژیک و تلاش‌های تامین کنندگان DRAM اختلاف قیمت بین LPDDR5 و LPDDR4X به میزان کمتر از ٪10 کاهش یافت. این کاهش قیمت به محبوبیت مموری نسل جدید کمک خواهد کرد. پیش بینی می شود که در سال 2021 سری تراشه‌های پرچمدار 870 شرکت Qualcomm و تراشه‌های نسل جدید مدیاتک از LPDDR5 پشتیبانی خواهد کرد. LPDDR5 نسبت به انواع قبلی خود سرعت و قدرت بیشتری دارد و انتظار می‌رود تا نرخ ٪18.5 رشد داشته باشد.

لازم به ذکر است که پیشرفت LPDDR5 در آینده به اختلاف قیمت آن با LPDDR4X بستگی دارد. این تفاوت می تواند ناچیز باشد در حالی که میزان رشد LPDDR5 در مقایسه با رمهای DDR5 سریعتر و بیشتر است.

 

 

GDDR6 به DRAM گرافیکی جدید تبدیل شد

شرکت Nvidia تامین کننده اصلی در صنعت GPU  حدود ٪75 کل کارت ‌های گرافیک ارسالی را به خود اختصاص داده است و کارت ‌های گرافیک GTX و RTX را در سال 2018 عرضه کرد. همه کارت ‌های گرافیکی به حافظه GDDR6 مجهز شدند. دومین تامین کننده GPU شرکت AMD است که ٪25 کارت گرافیک‌ های ارسالی را به خود اختصاص داده است.

GPU های AMD در سال 2019 عرضه شد و همه به مموری GDDR6 مجهز شدند. بنابراین دو شرکت  Nvidia و AMD از حافظه GDDR6 پشتیبانی می‌ کنند و اختلاف قیمت GDDR6 و GDDR5 به طور مداوم در حال کاهش است.

شرکت Trend Force اظهار می ‌کند که تامین کنندگان پلتفرم اصلی تاثیر قابل توجهی بر رشد و ادغام DRAM های نسل جدید دارند. تولید کنندگان DRAM ظرف یکسال پس از اعلام مشخصات دقیق محصولات نسل جدید از سوی JEDEC، می‌توانند تراشه‌ها یا ماژول‌های  DRAM را تولید کنند. با وجود این بدون حمایت از پلتفرم، رشد DRAM های نسل جدید متوقف خواهد شد حتی اگر تولیدکنندگان آماده عرضه محصولات DRAM نسل جدید خود باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم