پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

مقایسه سرورهای hp g9 g10

مقایسه سرورهای hp g9 g10
یکی از سوالات متداول برای افرادی که با سرور سروکار دارند و اکثر از کارشناسان ما می ‌پرسند این است که « تفاوت سرورهای نسل 9 و 10 در چیست؟» اگرچه شرکت  hpبه صورت مختصر تفاوت این دو نسل را در یک جدول انجام داده است. ولی ما در ادامه قصد داریم به ‌طور کامل به تفاوت سرورهای نسل 9 و 10 در قطعات سخت‌ افزاری مثل رم، پردازنده، هارد، قیمت، و دیگر موارد بپردازیم. پس با ما همراه باشید. تفاوت سرورهای نسل 9 و 10

مقایسه سرورهای  hp g9 g10 در تاریخ تولد

از 28 آگوست سال 2014 میلادی، عرصه نسل HP ProLiant Gen9 براساس چیپست اینتل Haswell و حافظه DDR4 به بازار جهانی عرضه شد. اولین سری ‌های معرفی شده به بازار از این نسل مدل‌ هایhpProLiant ML350و hpProLiant Blade 460 بودند. همچنین این نسل از سرور های hpبرای اولین بار از BIOS و UEFI هم پشتیبانی می‌ کنند. تقریبا پس از گذشت سه سال نسل دهم hp در سال 2017 میلادی با مدل HPE ProLiant DL380 به بازار جهانی آغاز شد. این نسل به علت پشتیبانی از پردازنده ‌های نسل جدید و مقیاس‌ پذیری اینتل (scalable) و با قابلیت و عملکرد چشمگیر نسبت به نسل‌ های قبل مورد استقبال بیشتری قرار گرفت. در یک نگاهی کلی اگر بخواهیم به تفاوت سرورهای نسل 9 و 10 براساس ادعای سازندگان بپردازیم باید به موارد ذیل اشاره کنیم:
  • نسل 10 نسبت به نسل 9 با استفاده از بهره‌مندی جدیدترین پردازنده ‌های اینتل تا 71 درصد افزایش کارایی و 27 درصد افزایش در میزان هسته ای را داراست.
  • نسل 10 نسبت به نسل قبلی خود از پیشرفت‌ های امنیتی همانند HPE Secure Compute Lifecycle، برای محافظت از نرم افزار، سیستم‌ عامل و شناسایی بدافزار برخودار می باشد.
  • مجهز بودن نسل 10 hpبه تنظیم سیستم هوشمند، موجب می‌ شود که برخلاف نسل 9 کاربران بتوانند حجم کاری خود را کاهش و یا افزایش دهند، در میزان مصرف انرژی صرفه ‌جویی کنند و همچنین عملکرد بین پردازنده ‌ها را افزایش دهند.
  • از نظر سخت ‌افزاری G10 hp نسبت به G9 تا 32 %از نظر حافظه، 66 درصد فضای حافظه و 14% از نظر هسته ‌های پردازنده افزایش یافته‌ است.
  • همچنین تکنولوژی iLO در نسل 9 نسخه 4 و در نسل 10 نسخه 5 می باشد که موجب می‌ شود Feature و امکانات گسترده‌تری را در اختیار کاربر قرار دهد.
مقایسه سرورهای HP سری G9 و G10

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ شاسی یا پلتفرم

اگرچه نسل 9 و 10 سرور  hp در عملکرد، سخت‌ افزار و تکنولوژی با یکدیگر تفاوت‌ های کلیدی دارند اما در بعضی موارد مثل شاسی و فرم فاکتور با یکدیگر اشتراک هایی دارند. دو نسل  hpهمانند سایر نسل‌ ها در مدل  ML  یاایستاده، DLیا رکمونت، BL، XL و SL طراحی و روانه بازار شده است. کلمه یونیت یا U واحد اندازه‌گیری ارتفاع در رک می باشد که معمولا هر یونیت معادل 4.445 سانتی ‌متر یا سه سوراخ در آداپتور ‌های کناری هستند. معمولا هر دو نسل 10 و 9  hpدر مدل ‌های 2U و 4U  تولید شده و از شاسی‌ های SFF و LFF هم پشتیبانی می ‌کنند. همچنین مطالعه کنید: خرید سوپیچ و روتر سیسکو

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ پردازنده

اساسی ترین تغییر در دو نسل g9 و g10 hp، تفاوت در پردازنده ‌های این دو مدل می باشد که موجب کارایی رم و ذخیره‌ ساز در نسل دهم می شود. نسل  g9 hp همانند نسل ‌های قبل خود از سری پردازنده ‌های اینتل زئون استفاده می کند که در این نسل سری E5  نسخه 3 و 4 استفاده شده است. اما در نسل 10 شرکت  hpتغییرات زیادی ایجاد شده و به سراغ پردازنده ‌های مقیاس‌پذیر Scalable شرکت اینتل و مدل‌ های گلد، پلاتینیوم، برنز و سیلور رفته است. بنابراین تفاوت سرورهای نسل 9 و 10 در سرعت فرکانس، تعداد هسته، توان مصرفی، حداکثر پهنای باند و حافظه پنهان تشکیل شده است.

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ رم

علی رغم تفاوت بسیاری که در پردازنده های دو نسل 9 و 10 hp وجود دارد. این تفاوت در حافظه رم به چشم نمی خورد و هر دو نسل از رم ‌های DDR4 پشتیبانی می‌ نمایند، در عین حال در نسل 9 تا سرعت 2133 و 2400 مگاهرتز پشتیبانی شده و حداکثر ظرفیت رم تا 128 گیگابایت و دارای 24 اسلات LRDIMM می باشد، اما در نسل 10 حداکثر سرعت  برابر با 2400، 2666 و 2933 مگاهرتز  می باشد و به علت مجهز بودن به تکنولوژی HPE Persistent Memory تا حداکثر ظرفیت 512 گیگابایت را فراهم می‌ کند. به همین دلیل که نسل 9 تا 48 اسلات رم LRDIMM را پشتیبانی می کند قیمت سرور HP در نسل دهم بیشتر خواهد بود. برای مثال مدل سرورDL380 g10  به علت بهره‌مندی از تکنولوژی Persistent Memory از 12 رم 512 گیگابایتی می ‌تواند استفاده کند که در نتیجه این مدل تا 6 ترابایت رم سرور  hpرا هم پشتیبانی می کند. مقایسه سرور G9 با HPE G10

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ حافظه داخلی

همانگونه که قبل تر اشاره شد هر دو نسل از فرم فاکتور 2.5 اینچی یا SFF و 3.5 اینچی یا LFF براساس مدل شاسی پشتیبانی کرده و معمولا هارد هایی که در نسل نهم استفاده می گردد روی سرور نسل 10 هم قابل نصب می باشد. در عین حال تعداد حافظه قابل نصب مدل HDD، SSD و  NVMe،  در دو نسل متفاوت هست. برای مثال سرور DL380 نسل 9 از 26 عدد SFF، و 12 عدد LFF و 6 درایو NVMe پشتیبانی کرده در صورتی که همین نوع نسل دهم قابلیت پشتیبانی از 30 عدد SFF و 19 عدد LFF و20 درایو NVMe را دارد. ظرفیت حافظه در هر دو نسل سرور پرولیانت 12GBP/S  می باشد که نسبت به نسل ‌های قبلی بالاترین سرعت را پشتیبانی می‌ نمایند. یکی دیگر از تفاوت سرورهای نسل 9 و 10 مجهز بودن نسل 10 hpبه درایو های DS نرم ‌افزار امضای دیجیتال (Digitally Signed Firmware)  می باشد که اولین بار با این نسل روانه بازار شد. این تکنولوژی از ورود هرگونه اتک های سایبری مثل ورود ویروس، دستکاری اطلاعات، سرقت اطلاعات و از بین بردن آن جلوگیری می‌ نماید. همچنین این قابلیت هارد های تقلبی را شناسایی کرده و از نصب آنها روی سرور جلوگیری می‌ نماید. از دیگر تکنولوژی هایی که در هارد های سرور hp استفاده شده است ‌میتوان به تکنولوژی SC یا HPE Smart Carriers  اشاره نمود که از نسل 8 به بعد در هارد  hpقرار دارد. این تکنولوژی که به حامل هوشمند هم شناخته می ‌شود توسطLED وضعیت هارد را به کاربران اطلاع می‌ دهد. تفاوت سرور g10 و g9

سایر تفاوت سرورهای نسل 9 و 10

تفاوت پاور سرورهای نسل 9 و 10 مانند پردازنده بسیار چشمگیر می باشد. منبع تغذیه در این دو نسل تفاوت زیادی دارد. برای تامین برق سرور در نسل نهم از منبع تغذیه ۵۰۰، ۸۰۰ و ۱۴۰۰ وات مدل پلاتینیوم استفاده می‌ گردد و در دو مدل Common Slot و Flex Slot در بازار موجود هست، اما منبع تغذیه در نسل 10 از نوع تیتانیوم می باشد که بالاترین عملکرد را در بین پاورها با بازدهی 96 % دارد.

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ پاور

البته در بعضی از مدل ‌های نسل دهم از پاور Platinum با عملکرد 94 % هم استفاده می‌ گردد. همچنین نسل از پاور ها مجهز به تکنولوژی Low Halogen  هستند که در مصرف انرژی صرفه ‌جویی می‌ نمایند.

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ استوریج

تفاوت سرورهای نسل 9 و 10 در استوریج کنترلر ها و نوع ریدبندی می باشد. عمدتا نسل 9 بصورت Basic ریدبندی می گردد و مجهز به ریدکنترلر HPE B140 SATA، HPE P44x و P84x می باشد. ولی نسل 10 مجهز به استوریج کنترلر مدل‌ S100 SATA، E208 HPE P408 و HPE 816 هست. در هر دو نسل از کش‌ های 2 و 4 گیگابایت پشتیبانی می‌ نمایند. تفاوت سرور g9 g10

مقایسه سرورهای hp g9 g10 از لحاظ قیمت

در هر دو نسل 9 و 10 از کارت Fiber Channel یا (HBA (Host Bus Adaptor استفاده می‌ گردد اما تفاوت عمده در ظرفیت است که نسل نهم 8 و 16 گیگابایت و نسل دهم 16 و 32 گیگابایت را فراهم می‌ کند. همچنین در کارت شبکه هم Gen 9 تا 10 گیگابایت و Gen10 تا 25 گیگابایت قابل ارتقاء می باشد. تفاوت سرور g10 و g9 در قیمت به‌ علت بهره‌مندی از سخت‌ افزار های پیشرفته و تکنولوژ‌یهای بیشتر، گرانتر هست. وجود پردازنده ‌های پرسرعت ‌تر، منبع تغذیه باکیفیت تر، پشتیبانی از حافظه رم و هارد های بیشتر و … همگی موجب می ‌شود تا آخرین نسل از سرور  hpنسبت به دیگر نسل ‌ها قیمت بیشتری دارد. با این وجود این نسل بعضی از مدل‌ ها قیمتی خیلی به ‌صرفه هم دارند. برای مثال مدل DL360 G10 که تک یونیته می باشد و تا دو پردازنده را پشتیبانی می‌ کند، قیمت اقتصادی دارد. برای خرید سرور HP در نسل های مختلف HP G9 و HP G10 می توانید به وب سایت سرور سوییچ مراجعه نمایید. این مجموعه عرضه کننده انواع سرور اختصاصی و سرور مجازی و سوئیچ سرور و روتر سیسکو و هاست ویندوزی و هاست لینوکسی می باشد. اگر به هاست پر سرعت لینوکسی برای وب سایت های ورد پرسی و وب سایت های تحت لینوکس نیاز دارید می توانید به صفحه خرید هاست لینوکس مراجعه نمایید. همچنین برای هاست ویندوزی به صفحه محصول خرید هاست ویندوز در وب سایت سرور سوییچ مراجعه کنید.  

سرور Tower نسل 10 اچ پی HPE ProLiant ML30 Gen10

سرور Tower نسل 10 اچ پی HPE ProLiant ML30 Gen10

سرور رکمونت HP DL380 G9

سرور دست دوم رکمونت HP DL380 G9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم