پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

چند نکته در پیاده سازی virtualization در سرور

چند نکته در پیاده سازی virtualization در سرور

امروزه مجازی سازی به یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای سرور تبدیل شده، به طوری که حدود 90 درصد از کاربران سرور به نحوی از اشکال گوناگون مجازی سازی استفاده می کنند.

با پیشرفته تر شدن و قدرتمند شدن پردازنده ها، امروزه مجازی سازی در پلتفرم های سخت افزاری گوناگون، از لپتاپ ها تا سرورهای پیشرفته امکان پذیر است.

نرم افزارهای گوناگونی نیز برای این کار مورد استفاده قرار میگیرند، نظیر VMware ESXI، Microsoft Hyper-V، Linux KVM، Oracle Virtualbox و …

در این مقاله فارغ از نوع نرم افزار، به چند نکته مشترک در پیاده سازی مجازی سازی روی سخت افزار های گوناگون ( مخصوصا سرورها) می پردازیم.

نکته اول) از حداکثر یا بیشتر از توان سرور استفاده نکنید (Over provisioning)

ممکن است آمپر سرعت اتوموبیل شما تا عدد 220km را هم نشان بدهد، ولی به این معنی نیست که حتما تا آن سرعت خواهد رفت یا نه. سرور هم همانند اتوموبیل می باشد. برای مثال اگر سرور شما 12 هسته برای پردازش داشته باشد، نباید تا حداکثر(12 هسته)  منابع را  اختصاص دهیم.

به هر ماشین مجازی به اندازه ی معقول و مورد نیاز آن منابع( پردازنده، حافظه رم ، هارد دیسک) اختصاص دهید، اگر ماشین ها در طی زمان به منابع بیشتری نیاز داشتند میتوانید به آن ها اضافه کنید. توجه کنید که منابع اضافی را همیشه در کنترل hypervisor قرار دهید.

نکته دوم) ذخیره ساز (Storage) مناسبی انتخاب کنید

اگر سرعت عملکرد ماشین های مجازی برای شما اهمیت دارد و بر روی سرور خود چندین ماشین مجازی دارید که همزمان کار میکنند، پس بهتر است از هارد های پر سرعت استفاده کنید. انتخاب هارد دیسک مناسب با توجه به تنوع در ظرفیت و عملکرد و سرعت و قیمت آنها همیشه امری چالش برانگیز بوده. ( در این مورد هیچ اشاره ای به SAN یا NAS  نداریم )

قطعا بهترین گزینه در این دوران حافظه های SSD می باشند به دلیل سرعت بالا، خرابی کم، مصرف کم انرژی و … اما بزرگترین مشکل این هاردها قیمت بالای آنهاست، از این رو بهتر است رویکردی اقتصادی تر پیش بگیریم.

به صورت کلی بهتر است بر روی سرور یک محیط Mix از حافظه های SSD و HDD داشته باشیم. ماشین هایی که سرعت بالا و دسترسی سریعی نیاز دارند از حافظه SAS و ماشین هایی که سرعت کم تری نیاز دارند از هاردهای HDD استفاده کنند.

اگر در سرور خود از حافظه های HDD استفاده می کنید، تا حد امکان از هارد های 10k یا 15k استفاده کنید.

نکته سوم) همواره سخت افزار خود را بروز و آپدیت نگهدارید.

شما میتوانید از هر نوع سخت افزار استانداردی با توجه به بودجه خود استفاده کنید، ولی همواره به توان کلی سخت افزار خود توجه کنید و به اندازه توان سرور از آن انتظار عملکرد داشته باشید.

سعی کنید همیشه Firmware قطعات مختلف سرور را بروز کنید تا از آخرین آپدیت ها بهره مند شده و عملکرد hypervisor را ارتقا دهید. فرقی ندارد که از چه نسل سروری استفاده  می کنید، بهتر است همیشه BIOS، Raid Controller، Network Controller و … را بروز کنید.

نکته چهارم) مراقبت نکردن (Maintenance)حین استفاده از سرور

زمانی که سرور خود را برای مجازی سازی آماده کردید، همواره عملکرد ماشین ها و وضعیت فیزیکی سرور را مانیتور کرده تا از بروز مشکلاتی نظیر overflow کردن حافظه، خرابی هارد دیسک ها، بالا ماندن فرکانس پردازنده ها ، مشکلات شبکه و … جلوگیری کرده تا عملکرد طبیعی ماشین های مجازی دچار خلل نشود، همچنین با بررسی هفتگی یا ماهانه فیزیکی سرور از بروز خرابی های احتمالی قطعات جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم