پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

با سرور ابری بیشتر آشنا شوید

سرور ابری چیست

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌‌ مجازی‌ سازی، شرکت ها و سازمان‌‌ هایی که سرور مجازی را برای میزبانی سایت‌ و یا اپلیکیشن‌ های خود انتخاب می کنند، زیاد شده اند. خرید سرور مجازی، شرایطی را برای مالکان و مدیران سایت ‎‌ها فراهم می آورد که بدون محدودیت‌ و دشواری های فنی و نگرانی بابت خرابی سرور های فیزیکی، به خوبی از مزیت های سرور اختصاصی بهره‌ ببرند و به راحتی سرویس و خدمات آنلاین خود را توسعه دهند. در این مقاله به ‌شکل کلی به سوال سرور ابری چیست می پردازیم و مهمترین‌ مزایای سرور ابری را شرح می ‌دهیم.

مزایای سرور ابری

سرور ابری چیست؟

بهتر است قبل از پاسخ به سوال سرور ابری چیست؟ در ابتدا تعریف ابر (Cloud) و رایانش ابری را مطرح می کنیم. به مجموعه سرورهایی که با هم در ارتباط هستند تا داده ها را به اشتراک بگذارند، ابر نامیده می شود. به نوعی دیگر فضای ابری از سرور های فیزیکی با اتصال به هم ساخته می شوند و به نحوی سازمان ‌دهی می گردند تا مثل یک سیستم واحد کار کنند. در فضای ابری، به ‌جای استفاده از یک سرور قوی‌، عملیات پیچیده در چندین سرور کوچک تر تقسیم شده اند که این خدمات مبتنی بر ابر مثل ذخیره و اشتراک گذاری اطلاعات، میزبانی وب، پردازش و استفاده از نرم ‌افزار ها می باشد. حالا سعی می کنیم به موضوع کلی این مقاله بپردازیم، این که سرورابری چیست؟ سرور ابری یا در واقع  (Cloud Server)، به یک مجموعه از سرورهای ترکیب ‌شده اطلاق می شود که به وسیله یک شبکه معمولا اینترنت میزبانی و هدایت می‌ گردد و اگر تقاضایی باشد، توسط چند کاربر قابل دسترسی می باشد. به بیان دیگر، زمانی که چند سیستم کامپیوتری در کنار یکدیگر و به‌ صورت یکپارچه به پردازش داده ها می‌ پردازند به آن سیستم یکپارچه، Cloud Server گفته می شود. ترکیب این سرویس ‌ها که در یک شبکه واحد هستند ، مثل یک ابر هستند، به همین علت به این سرویس، Cloud Server گفته میشود.

سرور ابری که به‌ عنوان سرور مجازی یا سامانه مجازی هم می شناسند، یک سرور با زیرساخت مجازی یا فیزیکی پرقدرت که بسیاری از تکنولوژی ‌ها و خدمات مبتنی بر Cloud Server مثل ذخیره ‌سازی ، پردازش داده ها، پشتیبانی نرم افزار ‌و برنامه ها را ارائه می ‌دهد. سرورهای ابری، قادرند در هر موقعیت جغرافیایی دنیا قرار گرفته و خدمات ریموتی و توسط محیط Cloud Server ارائه دهند. سرور ابری قسمت مهمی از تکنولوژی ابری هستند و تمامی مدل‌ های ارائه محاسبات ابری، از زیر ساخت مانند سرویس (IaaS) تا سرویس (PaaS)، همچنین‌ نرم‌ افزاری مثل سرویس (SaaS) را مورد پوشش قرار می دهد.

Cloud Server

سرور ابری چگونه کار میکند؟

پس از پاسخ به این سوال که سرور ابری چیست،  نوبت به توضیح نحوه کار سرور ابری می‌ رسد. سرور ابری، منابع سرور فیزیکی را توسط یک برنامه‌ مجازی ‌ساز مثل  Hypervisor، مجازی ‌سازی می کند و بعد این منابع مجازی را در حالت خودکار تنظیم کرده تا با استفاده ابر و اتصال اینترنتی فعال، برای به کار گیری کاربر از هر مکانی، قابل دسترسی باشد. برای فهمیدن بهتر که سرور ابری یا کلود سرور چیست و سرور ابری چگونه کار میکند، سرور ابری را برای استفاده منابع در نظر بگیرید و نه استفاده سخت ‌افزار ها!

سرور ابری چگونه کار میکند

تفاوت‌های سرور ابری و سرور مجازی در چیست؟

سرور مجازی ابری چیست و تفاوت‌های سرور ابری و سرور مجازی چیست؟ سرور ابری و یک سرور مجازی از نظر تنظیمات مشابه هم هستند. تفاوت‌های سرور ابری و سرور مجازی، در نحوه استقرار و مدیریت هر سرور می باشد. سرور مجازی روی سرور فیزیکی واحد و کاملا مشخص میزبانی می گردد، در صورتی که سرور ابری روی یک فضای مجازی، متشکل از چند سرور فیزیکی، برای بیشترین میزان مقیاس‌ پذیری و دردسترس بودن قرار دارد.

سرور ابری یعنی چی

انواع مختلف سرور ابری

سرور ابری انواع گوناگونی دارد که متناسب با نیاز هر شرکت و یا کسب ‌وکار، فعالسازی می شود.

سرور ابری عمومی

سرور های ابری عمومی را می توان یکی از رایج ترین نوع مختلف سرور ابری دانست که برای عموم کاربران مناسب هست. در این مدل سرور ابری، منابع سخت‌ افزار های فیزیکی موجود در دیتاسنتر مرکزی، با کمک از برنامه مجازی ‌ساز به قسمت های مجزا مبدل شده و در اختیار سرویس‌گیرندگان قرار می گیرند.

سرور ابری خصوصی

این مدل از سرورهای ابری، برای هریک از کاربران، به صورت اختصاصی تولید شده و تنها به همان سازمان و یا شرکت خدمات ارائه می ‌دهد. سرور ابری خصوصی، برای سازمان ها و یا شرکت ‌هایی که با اطلاعات خیلی مهم سروکار دارند و حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی، بسیار اهمیت دارد روش مناسبی می باشد. دقت کنید، به کارگیری از سرویس ابری خصوصی، به این معنا نیست که سرور های فیزیکی، در محل خود شرکت مستقر است. صرفا انجام تنظیمات اختصاصی برای حریم خصوصی و مدیریت اختصاصی سرور، توسط خود شرکت انجام می گیرد.

سرور ابری هیبرید

این نوع سرورهای ابری، در حقیقت ترکیبی یک سو از هر دو مدل سرورهای ابری خصوصی و عمومی هستند، کاربران قادر باشند به صورت همزمان ‌از مزیت های هر دو مدل سرور بهره‌ مند شوند. سرور ابری عمومی، ارزان تر و مقیاس ‌پذیری بالاتری دارد. در صورتی که به کار گیری از سرور های ابری خصوصی، ضریب اطمینان و حفظ حریم خصوصی اطلاعات سازمان را بالا می ‌برد. ایجاد یک ترکیب یک سو از این سرور ها و ترکیب آن‌ ها، موجب شده که شرکت ‌ها قادر باشند به مقدار بیشتری از مزیت های سرور ابری دسترسی داشته باشند.

سرور ابری یا کلود سرور چیست

مزایای سرور ابری کدام اند؟

تا اینجا دریافتیم که سرور ابری چیست و سرور ابری چگونه کار میکند. در این بخش قصد داریم به مزایای سرور ابری بپردازیم. سرور ابری مزایای مختلفی نسبت به سرور فیزیکی دارد که موجب رشد روزافزون و به کارگیری  سازمان و شرکت از سرور ابری به‌ جای سرور فیزیکی شده است. مهمترین مزایای سرور ابری را در ادامه شرح خواهیم داد.

هزینه پایین و انعطاف‌ بیشتر‌

مدیریت کردن و نگهداری از سخت ‌افزارها و زیرساخت‌ سرورهای فیزیکی، به تخصص نیرو های فنی در شرکت مربوطه نیاز دارد. که در ادامه باعث افزایش هزینه ‌ها در قسمت نیروی انسانی می شود. از سوی دیگر باتوجه به محدودیت های سرور فیزیکی در مقیاس ‌پذیری، نیاز هست. سخت‌ افزارها و منابع با نیاز های آتی خریداری گردد. این یعنی که شما باید برای منابعی که امکان دارد به آنها نیازمند نباشید، هزینه ‌های اولیه را پرداخت کنید.

با انتخاب سرور های ابری برای هاست، مدیریت و پشتیبانی سرور به وسیله شرکت ارائه ‌دهنده خدمات سرور، انجام می‌ گیرد و هزینه‌ تامین، مدیریت و پشتیبانی منابع سازمان حذف می گردد.

راحتی استفاده از منابع

سرور ابری، دسترسی کاربران به منابع را راحت تر کرده و به قسمت های فنی هر شرکت، این امکان را می ‌دهند که احتیاجی به صرف وقت و انرژی برای انجام عملیات مرتبط با راه ‌اندازی و نگهداری سرور فیزیکی نداشته باشند. شما بدون داشتن علم تخصصی درباره سرور ابری، قادر هستید در مدت چند دقیقه سرویس میزبانی وب خودتان را ایجاد نمایید؛ با این کار کاربران سیستم شما فقط با وصل شدن به اینترنت، می‌ توانند در هر مکان و زمانی، بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل شرکت در ساعات اداری یا غیراداری، به زیرساخت‌ ها دسترسی داشته باشند.

عدم محدودیت از لحاظ موقعیت جغرافیایی

با وجود اینکه مراکز اطلاعات متمرکز و سرور فیزیکی، می‌ توانند دسترسی از راه دور را آسان نمایند، اما کاربران در اکثر مواقع با کاهش کارایی، طولانی شدن زمان بارگذاری اطلاعات و سرعت پایین شبکه مواجه می‌ شوند. سرور ابری برای شما شرایطی فراهم می نماید که درخواست کاربر، را با مکان مختلف جغرافیایی بدون تاخیر و با دسترسی مطمئن تری پاسخگو باشید.

کارایی بالا و مطمئن

اگر ‌سایت شما روی یک سرور فیزیکی میزبانی گردد و آن سرور به هر علتی دچار خرابی و یا خرابی شود، وب سایت شما هم از دسترس خارج می شود. اما زمانی که وب سایت شما بین مجموعه ‌ای از سرور های اتصال با هم به اشتراک گذاشته می شوند، در صورتی که تمامی داده ها یکسانی را ذخیره می نمایند، اگر یکی از این سرور آفلاین ‌شود، باقی سرور ها می ‌توانند همچنان‌ پاسخگوی درخواست کاربران باشند و وب سایت بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.

قابل اندازه بودن

سایت شرکتی و یا سازمانی شما، امکان دارد در کوتاه مدت به میزان مختلفی از منابع نیازمند باشد. در قسمت تعریف سرور ابری چیست، گفته شد که سرور ابری مجموعه ‌ای از منابع متصل به ‌هم هستند. در نتیجه برخلاف سرور اختصاصی فیزیکی، که ظرفیت محدودی را ارائه می دهند، سرور ابری مقیاس‌ پذیری تقریبا نامحدودی را در تمامی قسمت ها ارائه می‌ دهد و شما هیچگاه با کمبود منابع مواجه نمی شوید.

قابلیت ادغام‌

امروزه سازمان ها و شرکت های بزرگ وظایف متعددی دارند و یکپارچگی برای داشتن کار موثر، نیاز است. نحوه متصل بودن سرور ابری، به شما این امکان را می دهد که ارتباطی بدون توقف داشته باشید و به خوبی بتوانید سرعت نرم افزار و برنامه ‌مورد نیاز را در لحظه، نصب و راه اندازی و مدیریت نمایید.

انواع سرور ابری

جمع‌ بندی

باتوجه به مزایای سرور ابری که برای میزبانی وب ‌سایت‌ ها و اپلیکیشن‌ ها فراهم می‌ آورد، جای تعجب نیست که سرور ابری در مدت زمان کوتاهی، به چنین سطح بالایی از پذیرش دست پیدا کند. سایت ‌های هاست شده در فضای ابری در هر مکان و زمانی، بدون هیچگونه وابسته بودن به سرور فیزیکی، امکان دسترس دارند. در نظر بگیرید که برای فعالسازی سرور ابری، به دانش کافی و تخصصی نیازی ندارید و سپس بعد از خرید سرور ابری، فقط با چند کلیک ساده قادر خواهید بود که سیستم سرور ابری را جهت ‌سایت یا اپلیکیشن موبایل‌ خودتان فعال نمایید و از مزایای بسیار زیاد و ارزشمند آن بهره ‌مند شوید.

2 نظر در “با سرور ابری بیشتر آشنا شوید

  1. mohammadiyan گفت:

    سلام برای یک سایت فروشگاهی با کیلیک خور بالا برای افزایش سرعت و هاستینگ از سرور ابری خصوصی استفاده بشه خوبه؟؟

    1. پشتیبان تیم فنی گفت:

      با سلام،
      بستگی به محتوای سایت ، تعداد بازدید روزانه و نوع تعامل مشتری با سایت شرایط متفاوت می باشد.
      پیشنهاد می کنیم قبل از خرید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم