پشتیبانی آنلاین

49 17 49 66 021

 

امکان ارسال

به تمام نقاط ایران

 

آیا می دانید وب سرور چیست؟

وب سرور چیست

در این مقاله قصد داریم به سوال بسیاری از کاربران درباره این0که وب سرور چیست؟ بپردازیم. وب سرور نرم افزاری است که محتوای وب سایت را ذخیره و به مرورگر منتقل می کند. این محتوا ممکن است شامل مطالب نوشته شده، تصاویر، ویدئوها و … باشد. همراه با داده ها، اطلاعات به صورت فایل HTML در اختیار مرورگر قرار می گیرد. در سرور مجازی یا سرور اختصاصی سایت خود، می توانید این داده ها را پیدا کنید.

به عبارت دیگر، منظور از وب سرور چیست؟ این است که مرورگر درخواست را به سرور وب منتقل می کند، جایی که ممکن است توسط نرم افزار و سخت افزار تأیید شود. زمانی که روی یک فایل کلیک می کنید یا یک ویدیو یا عکس را از یک وب سایت دانلود می کنید، وب سرور ماشینی می شود که فایل‌های وب ‌سایت را ذخیره می‌کند و از اتصال اینترنت برای ارسال آن فایل‌ها برای کاربرانی که درخواست می‌کنند، استفاده می‌کند. علاوه بر این، نرم افزار عمل تنظیم و محدود کردن آن را انجام می دهد.

وب سرور چیست و چگونه کار میکند؟

وب سرور با استفاده از پروتکل HTTP به درخواست های کاربر از مرورگرهای مختلف پاسخ می دهد. این برنامه به دو روش به درخواست های کاربر پاسخ می دهد:

  • پاسخ پس از بررسی URL به وب سرور ارسال می شود.
  • از اسکریپت و پایگاه داده برای برقراری ارتباط برای پاسخگویی استفاده می کند.

در پاسخ به درخواست ها 4 مرحله وجود دارد که این مراحل شامل موارد زیر می شوند:

  • پیدا کردن آدرس IP مورد نظر
  • با استفاده از مرورگر، کاربر باید آدرس را وارد کرده و آن را به وب سرور ارسال کند.
  • بررسی درخواستی که وب سرور ارسال کرده است.
  • درخواست در مرورگر کاربر نشان داده شود.

به عبارت دیگر، اگر یک URL را در مرورگر خود مانند http://www وارد کنید، در هر کجای دنیا که باشید در رایانه شما نمایش داده می شود. به یاد داشته باشید که اگر وب سرور نتواند مکان درخواستی را پیدا کند، خطای 404 ظاهر می شود.

منظور از وب سرور چیست

آیا می دانید منظور از وب سرور چیست؟

همان طور که قبلاً ذکر شد، سرورهای وب به سؤالات ارائه شده توسط کاربران با استفاده از مرورگرهای مختلف پاسخ می دهند. به بیان دیگر، این اپلیکیشن به عنوان پلی بین مرورگرها و سایر نقاط جهان عمل می کند. با وارد کردن آدرس سایت مورد نیاز و کلیک بر روی آن، بازدیدکنندگان می توانند به سادگی به لطف استفاده از وب سرورها به صفحه مورد نظر برسند.

آیا می دانید وب سرور چه کاربردی دارد؟

وظیفه وب سرور چیست؟ امروزه وب سرورها طیف گسترده ای از برنامه ها و خدمات را ارائه می دهند که منجر به توسعه سرورهای متعددی در این صنعت می شود و هر کدام دارای پیشنهادات منحصر به فردی هستند. در زیر چند نمونه از برنامه های کاربردی مهم برای سرورهای وب آورده شده است:

  • پشتیبانی از مدیریت حالت های ایستا و پویا با زبان های PHP یا ASP
  • برای ارتباط ایمن، از پروتکل HTTPS استفاده کنید.
  • مدیریت پهنای باند برای محدود کردن درخواست ها و پاسخ ها
  • انتقال و فشرده سازی داده ها به مرورگر

آیا می دانید وب سرور چیست چه انواعی دارد؟

در این قسمت درباره انواع وب سرور و کاربرد آن توضیحاتی ارائه خواهیم داد. انواع مختلفی از وب سرورها ارائه شده اند که هر کدام دارای سطح کارایی و کاربرد خاصی هستند. شاخص ترین و رایج ترین کاربرد وب سرور در ادامه به صورت کامل توضیح داده خواهد شد.

وب سرور چیست؟

وب سرور Apache:

آپاچی چیست و این وب سرور چه کاربردی دارد؟ نگرانی اصلی کاربران در مورد وب سرور آپاچی است. در جملات بعدی به این سوالات پرداخته خواهد شد. یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین وب سرورها، آپاچی است.

هدف این وب سرور پردازش و ارائه اطلاعات محتوای وب سایت بوده و برای سیستم عامل لینوکس طراحی شده است. کدهای اصلی این نرم افزار منبع باز و در دسترس همه هستند و به برنامه نویسان در سراسر جهان اجازه می دهند تا آن را بهینه کنند. یکی از حیاتی ترین قابلیت های وب سرور آپاچی توانایی آن در مدیریت حجم عظیم ترافیک با حداقل تنظیمات است. اگرچه آپاچی به عنوان یک وب سرور شناخته می شود؛ اما در واقع یک نرم افزار نصب شده است که وظیفه اصلی آن تسهیل ارتباط بین سرور و مرورگرهای درخواست کننده است.

مرورگر درخواست کننده پیام خود را ارسال می کند و آپاچی پاسخ می دهد و این نحوه عملکرد وب سرور آپاچی است. آپاچی ارتباط پروتکل HTTP بین سرور و مشتری را تسهیل می کند.

هدف از این وب سرور که برای سیستم عامل لینوکس طراحی شده است، پردازش و ارائه اطلاعات در مورد محتوای وب سایت است. برنامه نویسان از سراسر جهان می توانند این نرم افزار را بهینه کنند؛ زیرا کدهای اصلی آن منبع باز هستند و برای همه قابل دسترسی هستند. یکی از ویژگی های کلیدی وب سرور آپاچی توانایی آن در مدیریت حجم زیادی از ترافیک با حداقل تنظیمات است.

وظیفه وب سرور چیست؟

وب سرور IIS

اگر می خواهید بدانید که این وب سرور چیست؟ باید بگوییم که مایکروسافت این وب سرور را ایجاد و ارائه می کند. اکثر توابع آن مشابه عملکردهای وب سرور آپاچی است. وجه تمایز اصلی این است که آپاچی یک پروژه منبع باز است. در نتیجه، توسعه و تغییر آن می تواند چالش برانگیز باشد. اگرچه می‌توان آن را روی لینوکس و مک نصب کرد و از اکثر پلتفرم‌های ویندوز پشتیبانی می‌کند؛ اما در این شرایط غیرقابل اعتماد است. وقتی مشکلاتی پیش می‌آیند، پشتیبانی خوبی دارد که دریافت آن ساده است. سایت های ایجاد شده با استفاده از زبان های برنامه نویسی ASP برای وب سرور IIS مناسب هستند.

کاربر درخواستی را به وب سرور IIS ارسال می کند. یک تاپیک جدید شروع می شود و برای هر درخواست پاسخ ارسال می شود. چندین نسخه IIS موجود است، اما IIS6 برای استفاده تجاری مناسب نیست. IIS7 نسخه متفاوتی است که با ویندوز کار می کند و شامل ویژگی های امنیتی بیشتری برای فریم ورک است و ظرفیت پشتیبانی از زبان های متعدد از جمله PHP و فریم ورک های مختلف را دارد. به دلیل ویژگی ها و پلاگین های متنوع، ظرفیت راه اندازی انواع فریم ورک ها را دارد. IIS یا Internet Information Services یک وب سرور است که از پروتکل های HTTP، HTTPS، FTP، FTPS، SMTp و NNTP پشتیبانی می کند و ماژول های مختلف، پشتیبانی از پروتکل WebSocket و محدود کردن استفاده از پردازنده برای هر برنامه را می تواند نشان دهد.

از دیگر ویژگی های IIS می توان به محدود کردن مدت زمان استفاده از CPU، تعدادی ماژول و پشتیبانی از پروتکل WebSocket اشاره کرد. وب سرور IIS فقط باید برای برنامه ها یا وب سایت های ساخته شده با فریم ورک دات نت استفاده شود.

وب‌سرور (Web Server) چیست؟

وب سرور Nginx

در سال 2004، Nginx اولین کار خود را انجام داد و توجه مردم را به خود جلب کرد. برای رسیدگی به مشکلات c10k، که ناشی از عدم توانایی در مدیریت همزمان تعداد زیادی از مشتریان است، راه حل ارائه داد. در نتیجه در مقایسه با سایر وب سرورها سریع تر است. مهمترین ویژگی nginx عملکرد بالا، قابلیت اطمینان، پیکربندی آسان و استفاده کم از منابع آن است. از نرم افزار منبع باز این وب سرور می توان به عنوان شبکه رسانه ای، پروکسی معکوس، سیستم کش و غیره استفاده کرد.

همچنین می تواند به عنوان یک پروکسی معکوس برای TCP و HTTP و همچنین یک سرور پروکسی برای خدمات ایمیل استفاده شود. Nginx به عنوان قدرتمندترین وب سرور در نظر گرفته می شود؛ زیرا هدف اصلی آن بهینه سازی عملکرد سیستم است.

 وب سرور LightSpeed

وب سرور لایت اسپید با توجه به قابلیت های فراوانی که دارد محبوب ترین وب سرور در بین تمامی وب سرورهای دیگر است و برای ایجاد وب سایت از آن استفاده می شود. معماری منحصر به فرد LightSpeed می تواند هزاران کاربر را در خود جای دهد. این وب سرور و وب سرور آپاچی نسبتاً سازگار هستند. در نتیجه آپاچی در کنار Lightspeed قرار می گیرد و لایت اسپید ممکن است جایگزین بسیار خوبی برای آپاچی باشد؛ زیرا نیازی به هیچ تغییری در سیستم عامل یا نرم افزار نیست. یکی از مشاغل پیشرو در ارائه خدمات و امنیت برای سرورهای وب، Lightspeed است که در نیوجرسی مستقر است.

وب سرورApache Tomcat:

Apache Tomcat با یک Java Servlet ارائه می شود. به عبارت دیگر، Java Servlet به هر زمانی اشاره دارد که جاوا می تواند توانایی یک سرور را افزایش دهد و به عنوان وب سرور معرفی کند. در واقع، servlet می تواند تمام درخواست ها را مدیریت کند و وظایف مربوط به وب سرور را اجرا کند. استفاده از آپاچی تامکت رایگان و منبع باز است و یکی از پرکاربردترین روش ها برای ایجاد وب سایت و برنامه است. بر اساس تحقیقات انجام شده، 60 درصد از برنامه های جاوا از این وب سرور استفاده می کنند. Tomcat را می توان مستقیماً با ویرایش فایل های پیکربندی مبتنی بر XML تنظیم کرد. بسته نرم افزاری Apache Tomcat همچنین شامل ابزارهایی برای مدیریت و پیکربندی Tomcat است.

سرور وب سایت چیست

وب سرور Lighttpd

برای موقعیت های کم سرعت، وب سرور Lighttpd ایجاد شده است. علاوه بر اینکه کاربران می توانند به صورت رایگان از آن استفاده کنند و سریع و سبک است، این وب سرور به دلیل تطبیق پذیری، امنیت عالی و عملکرد مناسب نیز در بین وب سرورها محبوب است. توانایی رسیدگی به درخواست های متعدد به طور همزمان یکی از حیاتی ترین قابلیت های Lighttpd است. رم کمتری مورد نیاز است و منابع زیادی استفاده نمی شود. به عنوان نمونه ای از یک وب سایت مهم که از این وب سرور استفاده می کند، می توان به YouTube اشاره کرد. پیکربندی و تنظیمات این وب سرور کمی پیچیده تر از سایر سرورهای وب است و نیاز به سطح بالایی از تخصص دارد.

کاربرد وب سرور

جمع بندی

کسب‌ وکارها و وب سایت‌ های بزرگ، وب سرورهای مورد نظر خود را بر اساس عواملی از جمله نیاز مشتری، برنامه‌ها، ترافیک وب و غیره انتخاب می‌کنند. در نتیجه، هنگام انتخاب وب سرور، هر یک از این عوامل را در نظر بگیرید. ما در این مقاله از سرور سوییچ تلاش کردیم تا با ارائه اطلاعات به سوالات وب سرور چیست؟ چه انواعی دارد؟ پاسخ دهیم.

اگر هنوز درمورد وب سرور چیست؟ سوالاتی دارید که در این مقاله به آن پرداخته نشده است یا اگر تمایل به خرید هاست یا انواع سرورها دارید، می توانید با کارشناسان بخش فروش سرور سوئیچ در تماس باشید. به این منظور می توانید از شماره های موجود در وب سایت ما استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب پیشنهادی به شما

تماس با ما

خواندن این مطالب را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم